Stichting t Dijckhuis Vierpolders Home Programma Nieuws Info Dijckhuis Info stichting

Nieuws van de vaste gebruikers en huurders van ‘t Dijckhuis:

Je eigen pad

Hoe ziet een CoFi-gym les eruit? Een les bestaat uit 3 delen: Inspanning – uitdaging – ontspanning. 1) Inspanning/bewegen: We doen kortdurende beweegactiviteiten ter bevordering van conditie en versterking van de spieren. De oefeningen wisselen elkaar vlot af. Bovendien kan elke oefening worden aangepast aan uw eigen vermogen. 2) Uitdaging: De sport/beweegoefeningen worden afgewisseld met verstandelijke opdrachten, meestal dmv uitdagende partneroefeningen, zoals denkspelletjes, puzzels, sommen maken, etc. Deze trainingen verbeteren o.a. je geheugen, logisch denken, reactievermogen concentratie, ruimtelijk inzicht en aandacht. 3) Ontspanning: Een van de grootste vijanden van de hersenen is STRESS! Stress kan namelijk leiden tot afbraak van hersencellen. Door het gehaaste leven dat wij tegenwoordig leven hebben wij dagelijks met veel onbewuste stressveroorzakers te kampen. Daarom sluiten we elke training af met lichaamsgerichte ontspanningsoefeningen. Longen en hart worden getraind d.m.v. ademhalingstechnieken. En we maken gebruik van mindfullness oefeningen, omdat deze ontspannend zijn voor lichaam en geest. Deze oefeningen zijn altijd toegankelijk voor alle deelnemers! Uit steeds meer onderzoek blijkt dat bewegen een gunstige invloed heeft op de conditie van de hersenen. En dat het risico op geheugen- en concentratieproblemen daardoor verminderd wordt. Door te bewegen worden in de hersenen nieuwe cellen aangemaakt. Willen we onze hersenen in goede staat houden dan zullen we ze moeten blijven gebruiken, prikkelen en stimuleren. Tijdens de CoFi-gym worden de deelnemers uitgedaagd om nieuwe dingen te leren. En door te blijven oefenen en herhalen zorgen we ervoor dat de verbindingen in de hersenen sterker worden. Wat is FVV2? Mensen krijgen steeds vaker te maken met (blijvende) fysieke ongemakken na een valpartij. Ouderen omdat de motorische vaardigheden, de balans en de reactiesnelheid wat achteruit zijn gegaan… Daarom heeft Je eigen Pad een methode ontwikkeld geschikt voor zowel jong t/m heel oud. De methode die wij gebruiken wordt erkend door VeiligheidNL en JudoBond Nederland. Fit: Tijdens het fit-blok komen behalve oefeningen die goed zijn voor de conditie en de spieren, ook oefeningen die het evenwicht vergroten ruim aan bod. Veilig: Bij het veilig-blok hebben we het over het veiligheidsgevoel en als het nodig is jezelf kunnen verdedigen. Praktische oefeningen zorgen ervoor dat je jezelf veiliger en zekerder gaat voelen. Lichaamshouding en lichaamstaal zeggen vaak veel meer als woorden. Valbreken: Bij het valbreken besteden we ruime aandacht aan het leren vallen voor het moment dat je het nodig hebt. Vanuit een veilige situatie leer je een aantal manieren om je zo min mogelijk te bezeren. Preventie als het kan, leren vallen voor als het moet. Jullie hebben al kennisgemaakt met de FVV kennismaking of de cursus. Velen willen dit herhalen en/of uitbreiden. En dat is precies wat we gaan doen in de FVV2 cursus. De trainingen worden op maandag in ‘t Dijckhuis gegeven; 1330-1430 uur: CoFi-gym 1430-1530 uur: Fit, veilig en valbreken 2 1600-1645 uur: Stoei en tuimelen (leeftijd 3-5 jaar) 1645-1730 uur: judo voor beginners (leeftijd vanaf 5 jaar) Om deze tekst als folder in te zien kunt u hier klikken. September 2014